I samarbejde med Venue Manager er Metal Ligaen de første, som har formået at udarbejde et professionelt billetsystem på tværs af alle klubber i ligaen. Det sikrede Metal Ligaen prisen for “Bedste abonnementsløsning” til E-handelsprisen 2022.
Med et ønske om at transformere den digitale kunderejse fra start til slut, har Metal Ligaens 9 klubber indgået et tæt samarbejde med Venue Manager. Det har resulteret i en række nye tiltag, som skal forbedre gæsternes samlede kundeoplevelse, øge omsætningen og lette administrative processer hos klubberne. I Metal Ligaen hedder konceptet ”UNLIMITED” og går ud på, at det klassiske sæsonkort skiftes ud med et abonnement, som tilskuerne køber hos deres favoritklub.
”Metal Ligaen med konceptet ’Unlimited Hockey’ har igennem Divisionsforeningen formået at samle alle danske professionelle ishockey-klubber i en samlet platform og skabt en billet-revolution med over 25 procent vækst i antallet af sæsonkortholdere.”
— Jury, E-handelsprisen 2022
Det nye fælles system ”UNLIMITED” giver rig mulighed for dataopsamling, som kan bruges på tværs af ligaens klubber til at personalisere deres kommunikation og skabe bedst mulige betingelser for den optimale oplevelse for tilskuerne i hallerne. Desuden er det blevet nemmere for tilskuere at tilgå billetter – uanset, hvor de skal se ishockey.
Med platformen fra Venue Manager kan de mange klubber i Metal Ligaen tilbyde sine fans billetter, abonnementer, merchandise og forplejning i ét købs flow. Ud over at fansene ikke behøver investere i billetter til hele sæsonen på én gang, så giver ”UNLIMITED” både adgang til at følge favoritholdet på udebane, se andre holds kampe og se landsholdet spille ishockey.
“Venue Manager har en kæmpe og uvurderlig rolle og andel i vores flotte anerkendelse af Unlimited-konceptet. Det er en ting, at kunne håndtere et traditionelt billetsetup, noget andet er evnen til at forstå og derfra indstille og justere, så et så innovativt og anderledes koncept som Unlimited kan håndtereres. Vi har hele vejen igennem byggeprocessen af Unlimited haft en interesseret og enormt kompetent partner i Venue Manager. Havde de ikke været med ombord fra starten, så havde vi ganske enkelt ikke kunne bygge noget så specielt og anderledes. Så succesen den høster vi sammen”
— Thomas Bjuring, Kommerciel Chef for Metal Ligaen
”Nogle af vores helt grundlæggende ambitioner og løfter til kunderne er, at der med vores løsning skal genereres en øget omsætning – og at slutbrugerne skal opleve en stærk og sammenhængende kunderejse hele vejen igennem. Derfor er vi naturligvis superstolte over, at UNLIMITED i praksis har vist sig som en kæmpe succes på tværs af en hel liga – og at denne fornemme pris nu sætter en stor streg under løsningens styrker.”
— Jakob Norgaard Mortensen, CEO hos Venue Manager
Foruden de optimerede rammer for onlinekøb er hele den samlede brugerrejse for metalligaens fans blevet opgraderet. Det har skabt en billet-revolution med over 25 procent vækst i antallet af sæsonkortholdere, som nu køber adgang gennem et abonnement.
Thomas Bjuring, som er kommerciel chef hos Danmarks Ishockey Union og Metal Ligaen, fortæller at alle ishockey-klubber har solgt markant flere abonnementer op til sæsonstarten end der blev solgt sæsonkort sidste år. Flere klubber har solgt over dobbelt så mange, som normalt mens én klub har solgt næsten tre gange så mange.
Vi har over de seneste 5 år set vores kunder gå fra kun at tilbyde det klassiske sæsonkort, som betales på én gang, til at gå til ratebetalte sæsonkort med 2-4 rater til nu at tilbyde abonnementsbetalte sæsonkort.
Det er en spændende udvikling, som giver en masse fordele, hvoraf den vigtigste nok er den automatiske fornyelse til den nye sæson. Det fastholder sæsonkortholdere indtil de aktivt framelder sig, hvor det klassiske sæsonkort kræver et aktivt tilvalg ved hvert sæsonskifte.
Metalligaen er et rigtig godt eksempel på nogle, der har valgt at overgå 100% til abonnementsbetalte sæsonkort til deres fans og de høster i den grad frugterne af det, hvis man kigger på deres vækst i antallet af sæsonkortholdere.
25% stigning i antal sæsonkortholdere
Unikt datagrundlag for hele ligaen samt den enkelte klub
Én app. Én brugerprofil. Ni Klubber
De er de første som har formået at udarbejde et professionelt billetsystem på tværs af alle klubber, og andre sportsgrene kan kun være misundelige på konceptet.
Billetsystem
Venue Managers CMP er det grundlæggende billetsystem bag Metal Ligaens webshop samt alle klubbernes respektive webshops. Alle shops er lavet i samarbejde med Metal Ligaen, så de opfylder deres ønsker og behov ift. udseende og funktion. De samler både informationer, merchandise, billet- og abonnementssalg fra alle Metal Ligaens klubber.
App
Med Venue App er alle klubberne samlet i én app for hele ligaen. Fansene starter med at vælge deres hjemmehold, hvorefter de logger ind hos den givne klub. Når de er logget ind kan de læse nyheder, købe billetter og sæsonkort og se tilbud fra klubben. Den enkelte fan har desuden en digital wallet, som indeholder alle dennes billetter og sæsonkort samt eventuelle claimede vouchers og købte bodsalgsprodukter.